Zpět Menu Další

Prostředí Gimpu

 Na obrázku vidíte prostředí Gimpu.

Hlavní oknoOkno obrázkuVrstvy, kanály, ...

 

Vlevo je hlavní okno programu, které se skládá z jednoduchého menu (obsahující jen tři položky), panelu nástrojů a vlastností nástrojů.

Uprostřed je okno obrázku s otevřenou fotografií. Ti z vás, kteří znají starší verze Gimpu, vidí první změnu prostředí: v okně nám přibyla nabídková lišta.

V pravo je okno obsahující panely: Vrstvy, Kanály, Cesty, Zpět, Stopy, Vzorky, Přechody. Toto okno zde popisovat nebudu, vrátíme se k němu v některém z následujících dílů.


 

Hlavní okno

Menu

Menu v hlavním okně obsahuje tři položky: Soubor, Rozš., Nápověda.

Položka Soubor obsahuje všechny příkazy pro práci se soubory. Jsou to: Nový, Otevřít, Otevřít nedávný, Získat, Předvolby, Dialogy, Ukončit.

Pod položkou Rozš. najdeme:
Správce modulů (umožnuje vypínat/zapínat jednotlivé moduly Gimpu)
Editor jednotek (lze nastavovat vlastnosti jednotlivých měrných jednotek a přidávat nové)
Podrobnosti o modulech (zobrazuje informace o nainstalovaných modulech)
Prohlížeč DB (je určen hlavně vývojářům, získají tu užitečné informace)
Skript-Fu, Python-Fu (zde najdete všechny skripty)

 

Pomocí položky Nápověda se můžeme dostat k funkcím Gimpu: Nápověda, Kontextová nápověda, Tip dne, O aplikaci, GIMP online. Pokud potřebujete zjistit jakou verzi Gimpu právě používáte, vyberte z tohoto menu položku "O aplikaci".

Panel nástrojů

Na tomto panelu najdeme všechny důležité nástroje potřebné pro běžnou práci. Příslušný nástroj vybereme kliknutím na ikonu (tohoto nástroje) a poté můžeme daný nástroj použít (aplikovat).

 

1.Výběr obdélníkové oblasti
2.Výběr eliptické oblasti
3.Laso (ruční výběr)
4.Kouzelná hůlka (výběr spojitých oblastí)
5.Výběr podle barvy
6.Výběr tvarů z obrázku
7.Vytvořit a upravit cesty (Bézierovy křivky)

 

1.Přesun
2.Výřez
3.Rotace
4.Škálování
5.Naklánění
6.Perspektiva
7.Překlopení
 
 
1.Výplň barvou či vzorem                                7.Pero
2.Výplň přechodem                                        8.Klonovací razítko   
3.Tužka                                                       9.Rozmazání a zaostření
4.Štětec                                                    10.Rozmazávání
5.Guma                                                      11.Změna jasu
6.Rozprašovač



 

Vlastnosti nástrojů

Umožňuje nastavit jednotlivé vlastnosti vybraného nástroje. U kreslících nástrojů je možné vybrat velikost, barvu a tvar stopy atd. U výběrových nástojů přesnost výběru apod. .

 

                 

Nastavení barvy se provádí pomocí nástroje Barva popředí a pozadí. Tento nástroj, jak je vidět z vedlejšího obrázku, umožnuje vybrat příslušnou barvu několika způsoby. První záložka umožnuje vybrat barvu v režimu RGB. Lze ji vybrat kliknutím na příslušnou barvu v barevném čterci. Barvu lze také nastavit pomocí posuvníků jednotlivých barevných složek R (červená;red), G (zelená;green), B (modrá;blue), H (odstín;hue), S (sytost;saturation), O (jas;value). Pro vybrání barvy pomocí barevného trojůhelníka lze použít druhou záložku a na třetí záložce můžeme nastavit barvu v režimu CMYK pomocí posuvníků jednotlivých složek. Gimp umožnuje uložit si vámi nastavené barvy.


 


 

 

Okno obrázku

Okno obrázku obsahuje právě editovaný obrázek a menu aplikace. Menu je tu ve formě nabídkové lišty (novinka od verze 2.0), která je běžná ve všech grafických editorech, a také ve formě kontextové nabídky, na kterou jsme zvyklí z předcházejících verzí Gimpu.

Nabídková lišta

menu

Nabídková lišta obsahuje všechny položky, které jsou součástí kontextové nabídky. Právě kontextová nabídka byla jedním z důvodů, proč spousta lidí tvrdila, že má Gimp složité a nelogické ovládání. Proto vývojáři přidali od verze 2 do horní části okna obrázku nabídkovou lištu.

Nabíková lišta, kontextová nabídka obsahují:

Soubor

Položka obsahuje vše, co je potřebné pro práci se soubory tzn. otevření, uložení, tisk atd.

Úpravy

Osahuje standardní příkazy pro úpravy, které znáte z ostatních aplikací.

Výběr

Zahrnuje nástroje pro vytváření a práci s výběry.

Zobrazení

Pokud chcete změnit chování a vzhled okna obrázku, jděte do této nabídky.

Obrázek

Nástroje pro práci s obrázkem např. otočení, převrácení, oříznutí, barevné režimy, velikost atd..

Vrstva

Vše potřebné pro práci s vrstvami.

Nástroje

Osahuje stejné pracovní nástroje, které jsou na panelu nástrojů, a navíc pár dalších.

Dialogy

Umožnuje zobrazovat jednotlivá dialogová okna.

Filtry

Tato položka obsahuje jednotlivé filtry pro úpravy obrázků.

Python-Fu

Rozširující skripty napsané v Pythonu.

Script-Fu

Obsahuje rozširující skripty napsané pomocí jazyka Script-Fu. Script-Fu vychází z programovacího jazyka Scheme, což je varianta jazyka LISPu (jěž používá EMACS).

Kontakt

Zdeněk Sovadina

zdeneksov@volny.cz

Osvobození 142
691 10 Kobylí

Vyhledávání

© SOZDA 2008 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webu zdarma s WebnodeWebnode